Schrijf- en redactietips uit de Taalwerkplaats

Schrijven voor het web? Je teksten optimaliseren voor zoekmachines (SEO)? Een pdf corrigeren? Met deze tips helpen we je graag op weg. Bekijk ook onze taaladviesboeken en andere taalboeken waarvan veel mensen op het werk en thuis gebruikmaken, zoals het Handboek voor de redacteur.

Klik op een onderwerp om de tip te lezen. Of lees de taaltips: onze handige, slimme adviezen over spelling en stijl.

Hoe bereik je met je website je doel: gevonden worden door het juiste publiek en je lezers verleiden? Eenvoudig: door je lezer centraal te stellen. Tien tips om pakkende webteksten te schrijven die aanzetten tot actie. Of in marketingtaal: die conversie opleveren. Gebruiksvriendelijkheid en zoekmachineoptimalisatie (SEO) van je website gaan hand in hand.

Webschrijftip 1 Trek het juiste publiek aan

Je hebt een doel met je website, bijvoorbeeld iets verkopen. Je websitebezoeker heeft zijn eigen doel. In het ideale geval: kopen wat jij aanbiedt. Hoe zorg je ervoor dat die doelen matchen? Hoe trek je het juiste publiek aan?

Bepaal het doel van je website. Vraag je vervolgens af wat je doelgroep zoekt en beantwoord die zoekvraag helder. Heb je een AdWords-account? Dan kun je de zoekwoordenplanner van Google gebruiken om zoekvragen te achterhalen. En anders benut je de automatische suggesties van Google als je een zoekwoord intypt.

Webschrijftip 2 Laat op de homepage zien wat je te bieden hebt

Op de homepage wil je bezoeker direct bevestigd zien dat hij bij jou aan het juiste adres is. Het overgrote deel van je bezoekers komt namelijk niet eens verder. Beschrijf daarom bondig wat je voor hem kunt betekenen en waarom je dat beter kunt dan anderen. De lezer wil weten: 'Wat heb ik hieraan?'

Webschrijftip 3 Kom snel ter zake

Zet de kern van de boodschap voorop. Weblezers hebben namelijk haast en willen direct duidelijkheid. Zij scannen een tekst, en lezen die niet woord voor woord. Laat overbodige franje daarom achterwege en kom snel ter zake. Dit is ook nuttig voor SEO: hoe minder overbodige woorden je gebruikt, hoe groter de dichtheid van relevante woorden op de pagina is.

Webschrijftip 4 Schrijf scanbaar

Help de scannende lezer door de tekst goed te structureren. Gebruik duidelijke tussenkopjes, korte alinea's en overzichtelijke opsommingen. Kies voor belangrijke zoekwoorden in de tussenkopjes. Het mes snijdt dan aan twee kanten: de lezer vindt snel wat hij zoekt en zoekmachines hechten veel waarde aan tussenkopjes.

Webschrijftip 5 Geef linkteksten zeggingskracht

Besteed aandacht aan hyperlinks. Maak ze lang genoeg, zodat ze opvallen en de bezoeker er gemakkelijk op kan klikken. Zorg er ook voor dat duidelijk is wat er gebeurt als hij dat doet, bijvoorbeeld Vraag een offerte aan voor webteksten. Gebruik met het oog op SEO ook in je linkteksten bij voorkeur belangrijke zoekwoorden.

Webschrijftip 6: Kies de stijl die bij je organisatie past.

Geef je webteksten vaart door actieve zinnen te maken. Dus liever niet: 'Er moet inhoud worden gegeven aan een passende opleiding', maar: 'Wij ontwikkelen een passende opleiding voor uw medewerkers.' Betrek de lezer bij de tekst door hem aan te spreken. Dat kan met u of met je/jij. Kies de stijl die bij je organisatie past.

Webschrijftip 7 Schrijf in begrijpelijke taal

Stem het taalgebruik af op je bezoeker, zodat hij graag verder leest. Is je website voor een algemeen publiek? Vermijd dan jargon. Gebruik ook geen oubollige taal, zoals alsmede, u dient te reageren, wij zijn voornemens. Houd het liever actueel en overzichtelijk. Kort en eenvoudig is aantrekkelijker dan lang en ingewikkeld.

Webschrijftip 8 Wek vertrouwen

'Kan ik veilig op deze website bestellen?' 'Is dit een specialist die uitstekende diensten levert?' 'Is de informatie op deze website betrouwbaar en actueel?' Je bereikt alleen je doel als je bezoeker je vertrouwt. Benut daarom alle mogelijkheden om vertrouwen te wekken, zoals keurmerken, testimonials, onderscheidingen, klantwaarderingen, referenties, portfolio en andere zaken die je autoriteit bevestigen, zoals boeken die je hebt geschreven.

Webschrijftip 9 Verleid de klant met duidelijke actieknoppen

Breng de 'toptaken' in kaart die bezoekers op je website willen uitvoeren. In deze taken komen je doel en het doel van je bezoekers bijeen. Ze vormen het bestaansrecht van je website. Bijvoorbeeld: iets bestellen, een offerte aanvragen, inschrijven voor je nieuwsbrief. Gebruik duidelijke actieknoppen waarmee je bezoekers deze taken kunnen uitvoeren. Geven zij gehoor aan je 'call to action', dan is je website geslaagd.

Webschrijftip 10 Vergeet de metatags niet

Met metatags vergroot je de vindbaarheid van je website. Maar metatags zijn er niet alleen voor zoekmachines: ook je lezer bewijs je er een dienst mee. Door je webpagina's te voorzien van een juiste 'title' en 'description', beschrijf je in de zoekmachineresultaten heel duidelijk wat een bezoeker van je website kan verwachten. Lees ook onze tips voor metatags.

Hulp nodig bij het schrijven van webteksten?

De tekstschrijvers van de Taalwerkplaats helpen je graag aan webteksten die gelezen worden. Neem contact met ons op voor meer informatie. Wij helpen je graag.

Je wilt met je website graag een hoge ranking in Google. Dat bereik je door een combinatie van de juiste html-codering en uitstekende webteksten. Maar vergeet vooral niet de puntjes op de i te zetten door je metatags goed te benutten. De algoritmen die zoekmachines gebruiken om je ranking te bepalen, veranderen voortdurend. Hier vind je tips voor twee metatags die heel belangrijk zijn voor zoekmachines: title en description.

Title

Elke pagina heeft een title nodig. Deze is op twee plaatsen zichtbaar: als titel van het tabblad van de pagina en als link in de zoekresultaten van Google en andere zoekmachines. Tips voor een goede title:

  • Elke pagina heeft een eigen, unieke title.
  • De maximale lengte is 66 karakters (inclusief spaties).
  • De title bevat zoekwoorden die belangrijk zijn voor de pagina.
  • Het kernwoord staat vooraan.
  • De bedrijfsnaam staat achteraan, behalve op de homepage.
  • Gebruik een | of een - om de bedrijfsnaam te scheiden van de rest van de title.
  • Zorg met de title voor een goede eerste indruk.

Description

Ook een goede description is op iedere pagina belangrijk. Deze tekst verschijnt in de zoekresultaten van Google en andere zoekmachines als beschrijving van de pagina. Tips voor een goede description:

  • Elke pagina heeft een eigen, unieke description.
  • De maximale lengte is 155 karakters (inclusief spaties).
  • De description maakt duidelijk waar de pagina over gaat.
  • De belangrijkste zoekwoorden voor de pagina komen erin voor.
  • De description bevat zo veel mogelijk belangrijke woorden en zo min mogelijk overbodige.
  • Het is een zin die prettig leest en die commercieel mag zijn: hiermee verkoop je je pagina.

Zoekmachineoptimalisatie (SEO)

Tips nodig voor SEO? Hulp nodig bij het schrijven van webteksten? De tekstschrijvers van de Taalwerkplaats helpen je graag aan webteksten die gelezen worden. Wij adviseren je ook over goede metatags. Neem contact met ons op voor meer informatie. Wij helpen je graag.

Wie corrigeert er nog weleens een proef op papier? Lekker ouderwets met een rode pen de vertrouwde correctietekens aanbrengen — wij maken het vrijwel niet meer mee. Tegenwoordig zijn opgemaakte proeven vrijwel altijd digitaal. Maar wat is de standaard voor digitale proefcorrectie?

In digitale proeven (pdf’s) kun je niet met de gestandaardiseerde correctietekens werken. De Taalwerkplaats heeft daarom, in overleg met vormgevers en uitgevers, richtlijnen opgesteld om pdf’s te corrigeren. Deze richtlijnen gaan uit van vijf handelingen: corrigeren, schrappen, invoegen, opmaak wijzigen en een opmerking plaatsen. Omdat de vaardigheid van vormgevers om digitale correcties te verwerken varieert, geven we steeds de methode met de kleinste kans op fouten en gemiste correcties, en houden we er bovendien rekening mee dat je de correcties zelf ook gemakkelijk moet kunnen terugvinden als je de revisieproef controleert.

NB Dit is een verkorte versie van de standaard die we beschrijven in het Handboek voor de redacteur, dat alle aspecten van het redactievak behandelt; zo staan hier niet de tips en trucs bij. Meer weten over het handboek? Dat kan hier.

Wij gebruiken de correctiemogelijkheden die Adobe Acrobat biedt. Zowel de betaalde versie als de gratis Adobe Acrobat Reader beschikt over deze functies.

Corrigeren

Selecteer de tekst die je wilt corrigeren en klik op het pictogram Notitie bij tekstvervanging toevoegen. Typ de correcte tekst in het tekstveld dat verschijnt.

Let op Voorkom dat de correctie lastig is terug te vinden. Vervang daarom altijd ten minste een heel woord en niet één of enkele letters. Wil je een leesteken vervangen? Selecteer dan het leesteken én het woord dat ervoor of erna staat en typ in het tekstveld het woord met het correcte leesteken.

Schrappen

Selecteer de tekst die je wilt schrappen en klik op het pictogram Tekst doorhalen.

Let op Voorkom dat de correctie lastig is terug te vinden. Schrap daarom niet één of enkele letters of alleen een leesteken, ga in dat geval te werk als bij corrigeren.

Invoegen

Gebruik voor invoegen niet de functie Tekst invoegen bij cursor, want dat levert een correctie op die lastig is terug te vinden. Ga daarom te werk als bij corrigeren. Selecteer het woord links en het woord rechts van de plaats waar je tekst wilt invoegen. Klik op het pictogram Notitie bij tekstvervanging toevoegen en typ in het tekstveld dat verschijnt diezelfde woorden, met daartussen de tekst die je wilt invoegen.

Opmaak wijzigen

Klik op het pictogram Notitie toevoegen aan tekst en selecteer de tekst waarvan je de opmaak wilt wijzigen. Typ je instructie in het tekstveld dat verschijnt. Is een woord bijvoorbeeld vet, maar moet dat cursief zijn, typ dan: niet vet, maar cursief, of is een gedeelte in een verkeerd lettertype, maak daar dan een opmerking over enzovoort.

Hetzelfde kun je doen met de functie Tekst markeren, alleen moet je dan dubbelklikken op de selectie om een tekstveld te laten verschijnen.

Opmerking plaatsen

Je plaatst een opmerking als je iets wilt corrigeren of een aanwijzing wilt geven en dat niet lukt met de vorige vier handelingen. Het gaat dan om bijvoorbeeld een ontbrekende kop- of voetregel, een zin die ten onrechte niet aansluit bij de vorige regel of beeld dat op een andere plaats moet komen.

Klik op het pictogram Notitie toevoegen, klik vervolgens op de plaats waar de opmerking moet komen en typ je opmerking in het tekstveld dat verschijnt.

Correctie ongedaan maken

Je kunt een correctie of opmerking eenvoudig weer weghalen: klik er rechts op en kies Verwijderen.

Opmerking in het tekstveld

Wil je bij corrigeren of invoegen een opmerking plaatsen in het tekstveld, bijvoorbeeld om iets te verduidelijken of om commentaar te geven? Doe dat dan op zo'n manier dat zonneklaar is dat het om een opmerking gaat die niet op de proef verwerkt moet worden, bijvoorbeeld door haar tussen tekst- of punthaken te plaatsen.